Czym jest i jak stosować kreatynę?

Czym jest i jak stosować kreatynę?

Kreatyna posiada opinię suplementu, który jest stosowany w celu zbudowania większej tkanki mięśniowej, podniesienia wytrzymałości organizmu, a więc osiągania lepszych wyników na treningu i w sporcie. Czy jednak tak jest naprawdę? Jak kreatyna działa w naszym organizmie i jakie są jej skutki uboczne? Jest ona stosowana od niemal pół wieku przez miliony osób. Jednak na jej temat pojawia się wiele pytań i wątpliwości. Istnieje również kilka form kreatyny i warto się z nimi zapoznać, by wybrać najlepszy preparat, który pomoże w osiągnięciu wymarzonej sylwetki i nie wywoła niepożądanych rezultatów. Pora więc przyjrzeć się kreatynie z bliska.

 

Kreatyna- związek organiczny w mięśniach i narządach

Kreatyna znajduje się w mięśniach szkieletowych naszego ciała, gdzie jej stężenie sięga nawet 95%, jej małe ilości są także w mózgu, wątrobie, nerkach oraz jądrach. Jest ona naturalnie wytwarzana przez organizm i bierze udział w procesach metabolicznych. Poza tym spożywamy ją wraz z jedzeniem, głównie w mięsie np.: wołowinie. Jaka jest rola kreatyny w organizmie? Jest ona w dużej mierze odpowiedzialna za wytwarzanie ATP, czyli głównego źródła energii dla mięśni. Nic więc dziwnego, że suplementacja kreatyną pozwala na lepsze wyniki w sporcie, skoro dostarczamy im więcej "paliwa". Podczas pracy mięśni ATP rozpada się bowiem do ADP i następuje uwolnienie energii. Kreatyna pozwala na częściowe odwrócenie procesu, który sprawia, że mięśnie dostają dodatkową porcję energii. Poza tym kreatyna stymuluje syntezę białka, więc wpiera przyrost suchej masy mięśniowej. Nawadnia także mięśnie powodując, że są one zdolne do większego wysiłku oraz następuje ich szybki wzrost. Udowodniono więc, że rzeczywiście sprawia ona, że możemy ćwiczyć dłużej i intensywniej, a przy tym uzyskamy szybciej umięśnione ciało.

 

Skutki uboczne stosowania kreatyny

Właściwie każdy suplement może wywoływać efekty uboczne i nie mamy na to wpływu. Na pewno kreatyna nie powinna być stosowana u osób z problemami z nerkami czy cukrzycą. Jeśli posiadamy jakiekolwiek problemy ze zdrowiem, należy poradzić się lekarza co do suplementacji. Naukowcy ciągle pracują nad taką formą preparatu, który będzie miał jak najmniej skutków ubocznych. Wiele z nich nie jest też udowodnionych za pośrednictwem badań. Przy stosowaniu kreatyny mogą wystąpić problemy z żołądkiem, odwodnienie, skurcze mięśni czy też ich większa podatność na urazy. Zaleca się dlatego zażywanie kreatyny w cyklach. Dla przykładu suplementujemy się przez miesiąc i robimy dwa miesiące przerwy. Cykle zażywania kreatyny są jednak uzależnione od osobistych preferencji co do przyrostu masy, a także zapotrzebowania organizmu podczas różnego typu treningów. Kulturyści stosują kreatynę nawet trzy miesiące i robią dopiero miesiąc przerwy.

 

Monohydrat kreatyny w preparatach

Najlepszą formą kreatyny jest jej monohydrat ze względu na to, że został gruntownie przebadana i jest po prostu bezpiecznym źródłem preparatu. Monohydrat kreatyny znajdziemy w takich suplementach jak Rocky Athletes Creatine marki Olimp Sport Nutrition, DNA Mono produkcji DNA, Biogenix Mono Creatine Monster Caps marki Biogenix. To jedne z najlepszych preparatów. Kreatynę można zakupić też w wielu formach- proszku, tabletkach musujących, kapsułkach, gumie, a nawet shotach. Wybierzmy więc taki, który najbardziej nam odpowiada.

Komentarze (0)
Dodaj Swój komentarz
Twoja ocena ogólna: